از «نون،خ» تا «پایتخت»؛ گرفتار تیغ تیز ممیزی
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۶۰۵۷
آفتابنیوز :
ماجرای ممیزی و سانسور در تلویزیون قصهای است که سر دراز دارد. از همان سالهای خیلی خیلی دور که شایعه شده بود ژاپنیها پیشنهاد خرید نسخه سانسورشده سریال «سالهای دور از خانه» یا همان اوشین خودمان را به صداوسیما دادهاند تا همین یک سال پیش که امیرمهدی ژوله کمپینی راه انداخت برای یاد کردن از موارد عجیب سانسور در زمان نوشتن سریالهای تلویزیونی که با استقبال بازیگران و نویسندگان دیگر هم روبهرو شد اما خیلی زود ژوله با تذکراتی روبهرو شد و تصمیم گرفت پی کمپینش را نگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از ابتدای سال۹۹ اما ماجرای ممیزی و سانسور در تلویزیون از آباژور و طراحی لباس برای بازیگران فیلم و سریالهای خارجی گذشته و سانسور سریالها و برنامههای داخلی حاشیهساز و جنجالساز شدند. از همان روزهای ابتدایی نوروز پخش فیلمهای محصول سینمای ایران با ممیزی اعتراض صاحبان فیلمها را به دنبال داشت و حاشیههایی درست کرد، اما تلویزیون که میخواست نشان بدهد با هیچکس سر شوخی ندارد به تولیدات خودش هم رحم نکرد و آنها را هم با ممیزی تغییر داد. سریالهایی که با مجوز و تایید تلویزیون ساخته میشوند اما یکباره در زمان پخش تیغ تیز ممیزی پیکرهشان را مخدوش میکند. البته که این روزها با گسترش شبکههای اجتماعی بازیگران و عوامل این سریالها و حتی برخی از برنامههای تلویزیونی در صفحات شخصیشان به این موضوع اعتراض میکنند و همین اعتراض بار دیگر خبرساز میشود و همین موضوع سانسور را از یک اتفاق عادی میان برنامهساز و تلویزیون به یک جنجال علنی میکشاند.
افزایش تعداد این جنجالها در ابتدای سال جدید انگار به قولی روی تلویزیون را در روی مردم باز کرد و دیگر سانسور یک موضوع پنهانی نبود و هر روز هم بیش از قبل شد. تلویزیون مثل همیشه برای این جنجالها هم هیچ توضیحی نداشت؛ اما در شبکههای اجتماعی این سوال بارها پرسیده شد که ممیزی و سانسور که همیشه بخشی از تلویزیون و برنامههایش بوده و طبق پروتکلهای خاص خودش انجام میشده اما ایراد کار کجاست که تیغ تیز ممیزی این روزها برای برنامههای داخلی تیزتر از قبل و حاشیهساز شده است؟ آیا ناشی از مشکلات مدیریتی در تلویزیون است یا چون این جنجالها در فضای مجازی که در این ایام شیوع کرونا رقیبی جدی برای تلویزیون شده است، برنامههای تلویزیونی را مطرح میکند تلویزیون ترجیح میدهد در قبال آنها موضعی نگیرد و سکوت کند تا قاعده بدنامی بهتر از گمنامی است کار خودش را انجام بدهد؟
ماجرای مهمانی که با قطع برنامه حرفهایش تمام شد!
یکی از پرسروصداترین جنجالهای تلویزیون در یکی دو ماه اخیر برمیگردد به حضور امیرحسین رستمی به عنوان مهمان در استودیوی برنامه «فرمول یک» و گفتوگویش با علی ضیا. بازیگر سریال «لیسانسهها» که با امیر کاظمی دیگر بازیگر این سریال در این برنامه حاضر شده بود به یکباره حرفهایی زد که مجری برنامه هم نتوانست جلوی او را بگیرد. همین موضوع باعث شد تا در میان حرفهای مجری برنامه قطع شود و امیرحسین رستمی و امیر کاظمی بدون خداحافظی از مخاطبان برنامه را ترک کنند و برنامه بدون هیچ توضیحی ادامه پیدا کند. این اتفاق هرچند با توضیحاتی در شبهای بعد از سوی امیرحسین رستمی و علی ضیا همراه شد اما جنجال آن حسابی در شبکههای اجتماعی تلویزیون را به سیبل منتقدانی تبدیل کرد که معتقد بودند تلویزیون میتوانست این ماجرا را طوری مدیریت کند که هم پاسخ پرسشهای مهمان برنامه داده شود و هم انگ کمتحملی تلویزیون در مقابل حرفهای متفاوت به این رسانه زده نشود.
«پایتخت» و ماجراهایش
فصل ششم سریال «پایتخت» از همان قسمت اول با کنایههای سیاسیاش تفاوت خود را با فصلهای قبل نشان داد و توجهها را به سمت خود جلب کرد. نقی معمولی در این فصل دیگر معمولی نبود و با یک تیرگی بر پیشانی آمده بود که حرفهایی بزند و از دغدغههایی بگوید که با فصلهای قبل تفاوت اساسی داشت. نماینده پاکدست سریال هم قرار بود نقد برخی از سیاسیونی باشد که با رای مردم به مجلس میروند و بعد دچار نسیان میشوند و مشغول دغدغههای خودشان! از همان قسمت دوم اما وقتی در یک مهمانی با حضور جمعی از اهالی شهر حاجی مالکی دیالوگ کمتری داشت برخی از سانسور حرفهای او نوشتند. بازیگر این نقش هم در صفحه شخصیاش از ممیزی زیاد بر سکانسهایش گلایه کرد. این ماجرا اما در قسمتهای بعد هم ادامه داشت و هر کدام از بازیگران به نوعی به سانسور سریال در صفحات شخصیشان واکنش نشان دادند. درنهایت سریالی که قطعا با مجوز و تایید شورای فیلمنامه تلویزیون ساخته شده بود گرفتار قیچی ممیزی شده بود و این مساله جنجالهای زیادی آفرید.
به همه این ماجراها اضافه کنید جنجالی که بر سر سکانس پایانی سریال رخ داد. جنجالی که این بار برعکس ماجراهای قبلی بر سر سانسور نشدن این سکانس به وجود آمد و تلویزیون مجبور شد برای آرام کردن فضا دو جلسه میزگرد برای سریال بگذارد تا کارگردان و مشاورش درصدد توجیه آن سکانس برآیند تا شاید آبی باشد بر آتش منتقدان سختگیر تلویزیون.
«نون خ» و خودسانسوری
فصل دوم سریال «نون، خ» یک هفته پس از پایان پخش «پایتخت» درحالی روی آنتن شبکه یک رفت که این شبکه هنوز به خاطر قسمت پایانی «پایتخت» تحت فشار بود. شاید همین موضوع باعث شد تا تلویزیون این بار محتاطتر عمل کند. حالا دیگر در قسمتهایی از سریال صداگذاری و تغییر دیالوگها مشخص بود و این موضوع با پست اینستاگرامی بازیگر نقش مهیار واضحتر شد. پاشا جمالی در صفحه شخصیاش با عصبانیت از ممیزی نوشت و از این گفت که لبهایش چیز دیگر میگوید و صدایشان حرف دیگری میزند!
پست اینستاگرامی سعید آقاخانی و رونمایی از سکانسی که تقلید یک پسربچه از بهروز وثوقی در فیلم «گوزنها» بود جنجال دیگری بود که بار دیگر رد پای ممیزی را در این سریال نشان داد. هرچند آقاخانی تاکید کرده بود که به دلیل طولانی بودن این سکانس این بخش از بازی این پسربچه بااستعداد حذف شده اما بسیاری در شبکههای اجتماعی ماجرا را بیربط به جنجال سکانس پایانی «پایتخت» ندانستند و از خودسانسوری آقاخانی و تیمش نوشتند.
این موضوع پس از پایان سریال در قسمت پانزدهم، درحالی که قرار بود ۱۷قسمت باشد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت اما تهیهکننده سریال موضوع ممیزی در «نون، خ» را تکذیب کرد و گفت که با طولانیتر کردن قسمتهای پخش شده سریال را در ۱۵قسمت تمام کردهاند.
«کامیون» و جنجال دختران فوتسالیست
سریال «کامیون» که یکی از کمحاشیهترین سریالهای نوروزی تلویزیون بود در قسمتهای پایانی حاشیهساز شد آنقدر که دو شب، تکرار دو قسمت از سریال روی آنتن رفت و بعد در یکی دو قسمت با یک پایانبندی عجیب پخش سریال تمام شد. این موضوع باز هم اعتراض بازیگران سریال را در صفحات شخصیشان به دنبال داشت. اما ماجرا چه بود؟ در قسمتهای پایانی پای دختری فوتسالیست به قصه باز میشد که سکانسهایی از بازی او در زمین فوتبال هم در روند قصه وجود داشت. همین سکانسها باعث جدال میان تلویزیون و عوامل سریال شد و پس از پخش دو قسمت تکراری به جای قسمتهای جدید، در نهایت این تلویزیون بود که برنده این جدال شد و قیچی ممیزی بر بخش زیادی از قسمتهای پایانی سریالی قرار گرفت که طبق روال عادی تمام سریالهای تلویزیونی حتما از شورای فیلمنامه تلویزیون مجوز ساخت گرفته و براساس آن مجوز ساخته شده است. حال اینکه چه اتفاقی افتاده که خط قرمزهای تلویزیون جلوتر آمده و این سریال را با دردسر مواجه کرده را باید از مسوولان مربوطه پرسید.
گرد و خاک «زیرخاکی» پیش از پخش
هنوز سریال «نون خ» تمام نشده بود که پخش تیزرهای سریال ماه رمضان شبکه یک یعنی «زیرخاکی» آغاز شد. سریالی کمدی با بازی بازیگران مطرح سینما مثل پژمان جمشیدی و هادی حجازیفر و ژاله صامتی در کنار بازیگر کارکشته سینما و تلویزیون گوهر خیراندیش. سریالی که ضبط آن چندماه قبل تمام شده بود و بازیگرانش هر کدام به سراغ کار و زندگی خودشان رفته بودند اما همین موضوع برای سریال دردسرساز شد. دو، سه روز قبل از آغاز ماه رمضان به یک باره خبر توقیف «زیرخاکی» منتشر شد. کم کم گمانهزنیها برای علت این اتفاق آغاز شد تا ماجرا رسید به گوهر خیراندیش و حضور این بازیگر در خارج از کشور در جشن ازدواج فرزندش. جنجالی که یکی دو روزی شبکههای اجتماعی را درنوردید و افراد زیادی به آن واکنش نشان دادند اما در نهایت و به یکباره ماجرا حل شد و «زیرخاکی» که محصول سیمافیلم است به کنداکتور تلویزیون برگشت.
منبع: خبرآنلاینمنبع: آفتاب
کلیدواژه: شبکه های اجتماعی همین موضوع سریال ها جنجال ها یک باره ساز شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۶۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریالهای خارجی پسینی است
سخنگوی مجمع رصتا درباره سریال «حشاشین» و لزوم حذف آن از پلتفرمها گفت: سریالهای خارجی در مقایسه با سریالهای ایرانی به دلیل اقبال بسیار کمتر مخاطب، مشمول ممیزی پسینی هستند، یعنی اول نمایش داده میشوند و بعداً اگر ساترا ملاحظهای داشته باشد به سکوهای نمایش خانگی اعلام میکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سریال «حشاشین» یکی از مباحثی است که این روزها توجه منتقدان خارجی و مخاطبان ایرانی به خود جلب کرده که به زندگی و اعمال حسن صباح، رهبر اسماعیلیه در ایران، میپردازد؛ این سریال نشان میدهد که چگونه صباح با ایجاد فرقهای به نام «حشاشین»، جایگاه خود را در میان حاکمان آن زمان به دست آورد و با ترورها و فعالیتهای زیرزمینی، تلاش کرد تا از تحت تسلط عربها و ترکها بیرون بیاید اما باید به این نکته توجه داشت که این سریال روایتی متفاوت و البته غیرواقعی از زندگی حسن صباح است و نشان میدهد که چگونه او با رهبری مذهبی و سیاسی، جنگی پنهانی علیه قدرتهای آن زمان منطقه را آغاز کرد.
این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است؛ فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید و قرار بود در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنههایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.
چند روز قبل این سریال در پلتفرمهای داخلی نظیر فیلیمو و فیلم نت منتشر شد در حالی که مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا اظهار کرد: سریال حشاشین محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.
سامان مراد حسینی، سخنگوی مجمع رصتا نیز در گفتوگویی با ایرنا در این باره اظهار کرد: تنظیمگری ساترا، یک تنظیمگری هوشمندانه است و با توجه به اینکه رفتار مخاطبان سکوهای نمایش خانگی در ایران به این صورت است که معمولاً از سریالهای ایرانی استقبال میکنند، سریالهای ایرانی مشمول ممیزی پیشینی هستند. آئین نامه محتوایی ساترا به تمام سکوهای شبکه نمایش خانگی ابلاغ شده است و رسانههای نمایش خانگی خودشان موظف هستند آئین نامه محتوایی ساترا را اعمال کنند و نظارت پسینی به معنای عدم نظارت نیست.
وی افزود: طبق خود اظهاری سکوهای شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در میان سریالهای خارجی، پرمخاطبترین سریالهای خارجی در سکوهای ایرانی برخی سریالهای ترکی، کرهای و هندی هستند.
سخنگوی مجمع رصتا با اشاره به تصمیم ساترا بیان کرد: ساترا هوشمندانه تلاش میکند اعلام رسمی ممنوعیت سریال در زمان مناسب صورت پذیرد تا تأثیر معکوس نداشته باشد و اعلام ممنوعیت یک سریال باعث افزایش استقبال مخاطب نسبت به آن سریال و مشاهده سریال از سکوهای خارجی نشود. یکی از مأموریتهای ساترا در حوزه تنظیمگری اجتماعی این است که وقتی یک سریالی قرار است ممنوع شود قبل از ممنوعیت دادههای لازم در اختیار نخبگان و رسانههای جمعی قرار گیرد تا زمانی که سریال ممنوع میشود شاهد همراهی نخبگان و رسانههای جمعی باشیم.
مراد حسینی ادامه داد: در نهایت باید توجه داشت که اعلام ممنوعیت یک سریال تصمیمی مهم است که در شورای صدور مجوز ساترا با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نماینده مجمع رصتا و اعضای حقیقی شورا اخذ میشود و این نوع تصمیمات معمولاً با اجماع اعضای شورا شکل میگیرد و پس از آنکه سریالی ممنوع اعلام میشود دادستانی از انتشار آن در سکوهای داخلی جلوگیری میکند.
امید علی مسعودی عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا نیز درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرمها به ایرنا اظهار کرده است: پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرمهای نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجهای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرجترین سریالهای تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار میرود.
این استاد تمام دانشگاه سوره در ادامه یادآور شد: برجسته کردن فرقهها از پروژههای مهم صهیونیسم جهانی به شمار میرود و تصور میشود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینهای نیز با همین سیاستها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به ایرانیها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال شهرهای ری، قم و اصفهان را منشأ تروریست معرفی میکند.
مسعودی در ادامه تصریح کرد: تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلمنامه آن وارد است در پلتفرمهای نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرمهای عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریالهای خارجی نیز همچون سریالهای داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.
نایب رئیس انجمن سواد رسانهای ایران در پایان خاطر نشان کرد: قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریالهای خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانوادههای ایرانی خواهد داشت.
کد خبر 748692